Кожного разу коли ми подорожуємо літаком необхідно пам’ятати про ряд важливих правил, які допоможуть вам і всім хто подорожує в вашому оточені перенести пееліт з більшим комфортом. В цій статі ми розповімо чому важливо виконувати ті чи інші вимоги бортпровідників, а також що можна чи не можна робити на боту літака.
Екіпаж
У літаку цивільної авіації перша і найголовніша людина це капітан / командир повітряного судна (скорочено – КПС). Капітан несе особисту відповідальність за все, що відбувається на борту: за безпеку польоту, за прийняття рішень про посадку, зльоті, про злив палива під час польоту, скидання багажу, вимушеній посадки і т.д.
Згідно із законодавством України та інших країн світу, капітан має право віддавати розрядження будь-якій особі, яка перебуває на борту літака, пасажиру або члену екіпажу, а так само, вимагати їх виконання. За невиконання наказів вас чекають великі неприємності з поліцією на землі. Другий пілот допомагає командиру керувати повітряним судном.
У салоні літака для вас працює команда стюардів, бортпровідників, на чолі зі старшим бортпровідником . Старший бортпровідник це заступник капітана літака в салоні повітряного судна.
У деяких пасажирів існує помилкова думка щодо ролі стюардес, які вважають їх чимось середнім між офіціантками і, вибачте, дівчатами легкої поведінки. Дорогі друзі, стюардеси, дійсно, відповідають за сервіс, ваш комфорт під час польоту і виконують роботи з обслуговування пасажирів.
Але, в першу чергу , це ті люди, які стежать за безпекою польоту, вони завжди готові прийти на допомогу в разі не штатної ситуації на борту, а у разі аварійної ситуації, врятувати ваше життя. У них непроста робота з великою кількістю стресів, пам’ятайте про це, і, будь ласка, ставтеся до них з повагою і посмішкою.
Зліт і посадка літака. Що потрібно робити пасажиру?
За статистикою переважна більшість аварійних випадків припадає на зліт і посадку літака. Все це пов’язано з близькістю з землею і в дефіциті часу на прийняття важливих рішень.
При чому, якщо під час зльоту літак набирає швидкість, розганяється і вітдаляється від землі, а чим далі і вище, тим безпечніше, то під час посадки, літак зближується з землею, швидкість падає і це дуже відповідальний момент.
Що ж робити пасажиру в цей час?
Все просто – виконувати стандартну команду бортпровідника:
Пані та панове, ми готуємося до зльоту і просимо вас вимкнути всі електронні прилади, прибрати відкидний столик, привести спинку крісла у вертикальне положення, відкрити шторку на ілюмінаторі і туго застебнути ремені безпеки!
Тепер докладно пояснюємо, для чого це все потрібно і чому ДУЖЕ ВАЖЛИВО виконувати ці прохання.
Відключення мобільних телефонів в літаку
Існує думка, що електронне обладнання (мобільні телефони, планшети), які здатні відправляти і приймати високочастотні сигнали, можуть впливати на навігаційні прилади літака і його посадочні системи, а також створювати перешкоди в радіо переговорах пілотів і диспетчера.
Чи правда це? Теоретично – так, але якось не дуже хочеться перевіряти цю теорію на правдивість
Уявіть ситуацію, злетів літак і скажімо на висоті 1 км від землі, 300 телефонів одночасно починають шукати мережу, де її просто немає. Можливо дійсно вийти якась каша з магнітного поля. І якщо досі прецедентів не було, то це не означає що ймовірності їх виникнення немає. Тому, проявіть відповідальність і розуміння, вимикайте телефони або переводите їх у режим «У літаку». Не ризикуйте зайвий раз.
Перевести спинки крісел у вертикальне положення
У випадку аварійної ситуації опущена спинка вашого крісла може заблокувати прохід пасажирам, що сидять ззаду вас.
Пристебнути ремінь, зібрати столик
У разі екстреного гальмування, жорсткої посадки або перерваного зльоту, ви можете не втриматися в кріслі і полетіти вперед по салону або вдаритися головою об крісло що знаходиться попереду вас. Так само, бажано, щоб під час зльоту і посадки у вас в руках не було важких предметів. Не втримається і полетить ця штука, як цегла, вперед по головах пасажирів. З цим пов’язана заборона на фото- і відео зйомку в ці фази польоту.
Відкрити шторки ілюмінаторів
У першу чергу, це пов’язано з різницею у висвітленні зовні літака і всередині салону. Якщо в кабіні панує напівтемрява, а зовні яскраво світить сонце, то при екстреній евакуації, осліплення на кілька дорогоцінних секунд гарантовано. Те ж саме, якщо в кабіні яскраве світло, а зовні ніч. Тому на нічних рейсах при посадці приглушується світло, щоб очі адаптувалися до освітлення за межами борту.
По-друге, в разі не штатної ситуації, наприклад при загорянні двигуна, пасажир може побачити це і повідомити бортпровідникові.
Не рекомендується слухати голосно музику в навушниках
Якщо ви використовуєте систему розваг літака, то під час зльоту і посадки вона відключається, це пов’язано з тим, що пасажир може відволіктися і не почути важливе повідомлення і команди бортпровідника.
Турбулентність і повітряні ями
Під час набору висоти чи зниженні літак проходить через перший шар нашої атмосфери – тропосферу. В цьому шарі сильно розвинені повітряні турбулентні потоки, виникають хмари різного типу, розвиваються циклони і антициклони. Саме в фазі зльоту чи посадки в повітряному судні найбільш сильно відчувається «турбулентність». Що це означає і що робити?
Це означає, що потрапляючи в вихрові турбулентні течії, літак може трусити і «болтать» вгору-вниз, вправо-вліво. На сленгу льотчиків «турбулентність» це просто «бовтанка».
Іноді така турбулентність може бути дуже сильною і тривалою, особливо коли політ проходить в складних метеоумовах: гроза, туман, сильна хмарність, вітер і т.д. У цьому випадку, Капітан або старший бортпровідник оголошує, що літак потрапив в зону сильної турбулентності і просить всіх зайняти свої місця і пристебнути ремені безпеки.
Не варто панікувати в цій ситуації, навіть коли дуже сильно трясе, а дивлячись в ілюмінатор, здається, що крила зараз просто відваляться від вібрації. Це звичайна практика, з якою, в тій чи іншій мірі, стикаються всі літаки. Варто просто зайняти своє місце, пристебнутися і перечекати “бовтанку”. Чим літак більше, тим турбулентність менше відчутна і навпаки.
Що стосується відчуття, що крила ось-ось відваляться (це досить популярне запитанням) – не переживайте, за всю історію авіації, на серійних літаках таких випадків ще не було. Крила випробовують при набагато більших навантаженнях, а погойдування крила свідчить про його правильну і нормальну роботу, в умовах змінних навантажень і різного тиску.
Під час польоту
Чи відкидати спинку крісла?
З одного боку, кнопка опускання спинки крісла для того і була придумана, щоб скористатися можливістю всістися зручніше. З іншого боку, ви самі знаєте, що цим можете створити певну незручність людині, що сидить позаду вас (можливо навіть серйозні незручності, якщо людина висока на зріст). Вірне рішення – все-таки не використовувати можливості чарівної кнопки на повну.
Стюардеси теж люди
… Хоч вона і на роботі. Не варто думати, що бортпровідник – щось на зразок слуги або персонального асистента, не треба ганяти її / його туди-сюди за додатковим стаканчиком соку, ковдрою або газетою: персоналу в економ-класі куди менше, ніж пасажирів (і тим більше не варто ображатися, якщо раптом бортпровідниця забула про вас). Хочете сервіс більш високого рівня? Законне бажання, але можливо, в такому випадку час подумати про перехід в бізнес-клас.
Аромат або сморід?
Багато хто не люблять їжу яку пропонують в літаку і вітдають перевагу їжі взятій в політ з дому чи з кафе в аеропорту. Не виключено, що частування на пластикових підносах не відповідають вашим етичним чи релігійним переконанням – звичайна ситуація для осіб які їдять пісну / кошерну / Халяльну / екадашну або вегетаріанську їжу. Однак при виборі обіду переконайтеся, що їжа, яку ви обрали для польоту, має не надто сильний запах. Для когось сендвіч з тунцем, цибулею і яйцем – амброзія дуже смачно пахне, а когось може і занудило від його аромату.
Зрозуміло, що всім не догодиш, але деякі страви абсолютно не підходять для замкнутого простору: наприклад, приправлені часником або з копченостями.
… І помовчимо
Людині, який винайшов «тихі вагони» (такі є, наприклад, у швейцарських поїздах, в них не можна розмовляти і шуміти), треба поставити пам’ятник. «Тихих авіарейсів» поки ніхто не придумав, але це не означає, що всі повинні слухати ваші гучні розмови з друзями або включений на повну потужність планшет з кіно чи грою. До речі, діти, які грають в гучні ігри або дивляться мультики без навушників на своїх гаджетах в літаку, опинилися на другому місці в рейтингу найбільш жахливих туристів, складеному туристичним сервісом Teletext Holidays.
Також є зміст переконатися, що музику, яка звучить у ваших навушниках, чути тільки вам: можливо, сусіди захочуть поспати.
Посадка
Часто як тільки літак приземлився і уповільнив рух, пасажири підриваються зі своїх місць, відкривають багажні відділення, дістають сумки і стають в чергу готуючись до виходу. Це головна біль бортпровідників, яким доводиться бігати і садити всіх назад на свої місця.
Пасажирів туж можна зрозуміти. Для багатьох переліт це завжди трохи «нерви» і більшість хоче якомога швидше покинути літак.
Але робити цього категорично не можна !!! Літак може різко повернути чи загальмувати. Слід дочекатися до пованиї зупинки і закінчення рулювання до терміналу або місця висадки, де підвезуть трапи, і до тих пір, поки горить табличка «Пристебніть ремені», залишатися на своєму місці.
Підводячи підсумок, будьте ввічливі, виконуйте стандартні і прості вимоги екіпажу і ваш переліт буде безпечним і спокійним.
Сподіваємося, що вам дуже сподобається літати. М’якої посадки!